الثلاثاء، 18 أكتوبر 2011

أفضل الطرق لتخفيف التوتر و الضغط العصبي





طرق بسيطة بتساعدنا اننا نخفف ضغط الحياه علينا و ممكن من خلالها نعيش حياة أبسط و أسعد:

طلب المساعدة ,
أجمل حاجة انك لما تحس ان نفسيتك تعبانة أو ان عندك مشكلة مش لاقي ليها حل انك تدور على أقرب شخص ليك ترمي همومك بين ايديه, ممكن يكون صديق أو صديقة مقربة أو زوج أو زوجة أو أم أو أب أو أي شخص مقرب ليك و موثوق فيه.ساعتها بتحس براحة حتى من مجرد الكلام و الفضفضة أو حتى البكاء في حضنه.

النوم الصحي,
كلنا نعرف ان الإنسان البالغ محتاج 7-8 ساعات نوم يومياً .اعمل حسابك انك تنام بعمق لأنك لما تكون مرتاح كويس الجسم و العقل بيكونوا في أحسن الأحوال و مستعدين لتقبل الحياة بشكل أفضل و مواجهة الضغوط اليومية بشكل أكثر حكمة. قيلولة صغيرة عميقة (نصف ساعة) ممكن كمان يكون ليها مفعول ساحر في تحسين الحالة المزاجية.


التنفس العميق ,
لما تواجه موقف صعب أو مشكلة , تنفس بعمق و ببطيء عدة مرات ممكن 10 مرات بس , انخفاض مستوى ضربات القلب و انتشار الأكسجين في الدم بيساعد على خفض التوتر .

المشي ,
10 دقائق مشي كل يوم نصيحة بنسمعها كتير نتيجة لفوائد المشي و الحركة على الصحة و تخفيف الوزن. بس كمان لما بنمشي بنفكر بعمق خاصة لما بنكون لوحدنا , فكر في الحاجات اللي بتسعدك أو في أشخاص بتحبهم  و يا سلام لما تعيش حلم من أحلام اليقظة و انت ماشي لما بتتخيل ان حلم من أحلامك بيتحقق.كل دي حاجات بتساعد على خفض التوتر و الشعور بالسعادة.



هناك تعليق واحد:

موناليزا يقول...

نصائح قيمة
تسلمى يا دعاء